сряда, 9 януари 2013 г.

„Гньетени чушки с боб”





Сватята от с. Горно Церовене често правеше такива чушки. Това са пълнени сухи чушки със зрял фасул  и орехи. Наименованието е диалектно. Означава „натъпкани”, „нагнетени”.
Много често се правят в нашия край. По време на пости, по различни поводи – весели и тъжни, и без поводи ! :)
Не са „фотогенични”  :))), но пък  са  вкусни!

Продукти
2 ч.ч. зрял фасул
2-3 глави кромид лук, за предпочитане червен (водняк) или 3-4 стръка праз лук
1/2 ч.ч. олио
1 ч.ч. едро счукани орехи
джоджен или чубрица
16 – 20  сухи чушки

Приготвяне
Сухите чушки се измиват  и  предварително се накисват в топла вода да омекнат. След това  внимателно се почистват от семето, за да не се разкъсат.
Фасулът  (ако е шарен още по-добре) се накисва в студена вода за 10-12 часа, излива се тази вода, кипва се за десетина минути, отново се излива водата. След това се сварява, отцежда, посолява и се смачква (счуква).
Червеният лук се нарязва на ситно и също се счуква.
/На времето за тази цел – счукването   са ползвани високи, тесни дървени съдове, наричани „чутури”, приличат  на дървените хаванчета/. Нещо подобно:


Смесват се отцеденият фасул, лукът, орехите, стритият сух джоджен (чубрица) и се пробва  на  сол . 


С тази смес се пълнят плътно ( с натискане, натъпкване,  „гнетене”) чушките. Отворът им се потапя в брашно, за да се запечата.


Редят се  в намазнена тава. Ако остане от  сместа, тя се разпределя между чушките. Долива се 1 чаша подсолена  бобена или обикновена вода,  поливат се с тънка струйка олио, поръсват се с малко сол  и се пекат в умерена фурна.



За Бъдни вечер с тази плънка правим и зелеви сарми.


При използване на материали от блога, моля посочете линк към съответната публикация!

27 коментара:

  1. Чудни са ,Тили ! Мама ги прави тези чушки само ,че без орехи ,ама пак са страхотно вкусни :) !
    Прегръдка с пожелание за хубав утрешен ден !

    ОтговорИзтриване
  2. Благодаря, Ив! Може и без орехи, но вкусът е малко по-друг.
    Прегръдки и спокойна нощ!

    ОтговорИзтриване
  3. Супер са Тили.Бих ги опитала с удоволствие заради интересната плънка с орехи а и заради сухите чушки.Не съм опитвала пълнени сухи чушки.Лека вечер ти желая Тили.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Таня, надявам се да ти допаднат!А пълнените сухи чушки, независимо с какво - с боб, с ориз, с ориз и кайма и други плънки са много вкусни :)
      Хубав ден!

      Изтриване
  4. Сигурно са много вкусни, макар и без месце. Яла съм чушки с ориз и орехи, но с боб и орехи за пръв път чувам - допадат ми много :)

    Усмихнато утро!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Инче, и без месце са вкусни :)))
      Фен на бобените чушки е дъщерята, аз съм на тези с ориз :)
      Приятен ден!

      Изтриване
  5. Хареса ми рецептата. Отдавна искам да си намеря рецепта за пълнени чушки с боб. Доста срещнах, но тази... ме грабна :) Намират ми се и чушки, и кисела зелка. А и скоро не съм готвила боб. Значи... утре ще ги направя.
    Усмихнат ден! :):)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. diva, радвам се, че си надникнала в блога и ти е харесало предложението ми! С интерес ще очаквам мнението ти!
      Харесвам ми блога ти и скоро ще те посетят пак!
      Поздрави!

      Изтриване
  6. Тили, много вкусно изглеждат! Не съм опитвала и много ме изкуши да ги направя. Прекрасен ден, прегръдки! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Дани, искрено бих се радвала, ако ти харесат!
      С пожелание за чудесен ден!

      Изтриване
  7. Много са апетитни, Ина! Отдавна искам да напълня чушки с боб, но само с желанието си оставам. Ще се възползвам от рецептата ти, само да им дойде момента.
    Хубав и слънчев ден :))

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Пепа, щом не са направени до сега, явно още не им е дошъл момента :))) Все ще дойде - за всяко нещо си има време!
      Прегръдки и прекрасен ден!

      Изтриване
  8. Тили ,тези чушки и аз ги знам от моята сватя от Враца е родом и тя ги правеше за Бъдни вечер. Харесаха ми и аз също започнах да си правя от тях.
    Твоите са станали много апетитни оххх приядоха ми се сега .....
    Прегръдки и хубава вечер!

    ОтговорИзтриване
  9. И аз от врачанска приятелка ги зная тези пълнени чувки с боб:)
    Много са вкусни Тили!
    С поздрав: Дани

    ОтговорИзтриване
  10. Здравче,
    Дани,
    Радвам се че ви подсетих за тези чушки! Те са типични за този край - Монтана, Враца.
    Прегръдки и хубав ден ви желая!

    ОтговорИзтриване
  11. много апетитни чушки ,Тили!
    правила съм но не с счукан боб,а тези изглеждат страхотно,браво
    прегръдки и хубави почивни дни

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Миме, надявам се да опиташ и по този начин!
      Прегръдки!

      Изтриване
  12. Сигурно са много вкусни като чета рецептата,Тили!И сърмичките и те!Хубава вечер!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Роси! Надявам се да опиташ!
      Хубава вечер!

      Изтриване
  13. Ехаа, тези чушки ми напомнят за детството - и баба ги правеше така. Отдавна не съм ги правила, но толкова ми харесаха, че през почивните дни ще ги сготвя. А рецептата я бях забравила, благодаря Tillia, че я сподели с нас !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Анонимен, радвам се че съм ти припомнила хубав спомен от детството!
      Приятна вечер!

      Изтриване
  14. Тилия,
    ами освен и аз да се оближа тук.
    Изглеждат зимно и вкусно.
    Ще нагньетам едни някой мразовит следобед;))
    Хубава вечер!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Марта, не се облизвай, ами "гньетай"! :)))
      Лека вечер и спокойни почивни дни!

      Изтриване
  15. Страхотни са, никога не съм слагала орехи вътре, но ще пробвам непременно- у дома това ястие се хапва комай само за Бъдни вечер, а вървят под заглавие -"тъпкани чушки с боб". Но ще запомня тази комбинация!

    ОтговорИзтриване
  16. Иглика, наименованието е точно - "тъпкани"!:)
    Аз съм дала диалектното. Като кажем че ще правим или искаме "гньетени" чушки, без повече обяснение се знае за какви точно чушки става въпрос :)
    Хубав почивен ден!

    ОтговорИзтриване
  17. Тили, много интересно! ОБичам пълнени червени сушени пипери, както ги наричаме в нашия край, но не съм се сещала да сложа и орехи. Вкусът несъмнено ще е много добър!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Бети, когато приготвяш по твоя си начин, прибави в 1 - 2 чушки орехи и ще разбереш разликата :)
      Хубава съботна вечер!

      Изтриване