събота, 12 януари 2013 г.

Картофени кнедли с кисело зеле


Още една семейна рецепта! Обичаме картофените кнедли, независимо дали са с плодове или поднесени така - с кисело зеле.
Някога, родителите ми правеха пръжки, но си спомням че горещи ги изстискваха много добре с пресата за картофи и те оставаха без никаква мазнина, сухи. Осоляваха ги и ги съхраняваха продължително време. От тези пръжки майка ми слагаше в кнедлите, когато ги готвеше със зеле.



Продукти
1,5 кг кисело зеле
2-3 глави лук
0,5 ч.ч. олио

По желание:
1 ч.л. доматено пюре (1 ч.л. червен пипер)
5-6 зърна черен пипер
2 зърна бахар
1 дафинов лист

Тесто за кнедлите:
1 кг картофи
1 – 2 яйца
1 ч.ч. брашно
1 ч.л. сол
олио за пържене

Приготвяне
В сгорещеното олио се задушава ситно нарязания лук. Прибавя се нарязаното на тънки ивици или на ситно кисело зеле. Слагат се подправките, залива се с малко топла вода да го покрие и се задушава, докато зелето омекне. 
Прибавя се доматеното пюре (червения пипер),  пробва се на сол, изсипва се в тавичка и се запича.
Картофите се сваряват, обелват се още докато са горещи и веднага се смачкват с преса или с решетъчния прибор от кухненски набор.


Прибавят се солта, яйцето и постепенно брашното. Омесва се меко тесто. 
Гребва се с намокрена лъжица от тестото и с намокрени ръце се оформя топка с големината на топка за тенис, която се пуска във вряща подсолена вода.
Това  продължава, докато стане един ред кнедли в съда за варене. Трябва да има свободно място между тях, понеже като станат готови, изплуват на повърхността и сами се обръщат 1, 2 пъти.


Варят се няколко минути.Изваждат се с решетъчна лъжица, като се изцеждат добре.
Така продължава варенето на порции, докато се сварят всички кнедли (обикновено на 2 или 3 пъти).
Сервират се по 2 начина:
- Горещи със задушеното зеле.


- След като изстинат, се нарязват на филийки с дебелина около 5-6 мм. Пържат се до златисто от двете страни.




При използване на материали от блога, моля посочете линк към съответната публикация!

20 коментара:

  1. Аз не си падам по картофените кнедли, но вариантът с изпържването ми харесва - сигурно стават доста вкусни, а и каква коричка само имат... вкусотия :)

    Усмихната неделя, Тили :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ина, ние сме свикнали с тях и вероятно затова толкова ги харесваме :)
      Приятна неделна вечер!

      Изтриване
  2. Много хубави са станали! Прекрасно са се зачервили!

    ОтговорИзтриване
  3. Нямам спомен да съм съчетавала зеле и картоф, но за пръжките си спомням Тили:)
    Така беше в миналото и пръжките си хапвахме, но сега….почистваме всяко месце от мазнината:(
    Обаче тези кнедли със зеле ще ги пробвам да знаеш!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И аз почиствам месото от мазното, но с удоволствие бих хапнала малко пръжки, само че от мамините,без никаква мазнина! :)
      Дани, надявам се да ти харесат!
      Хубава вечер!

      Изтриване
  4. Тили ,това с пръжките го обожавам ,също и зелето ,но кнедли никога не съм правила и много ми хареса рецептата.
    Ще ги пробвам непременно.
    Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравче,това ястие не е много познато в България и затова се посреща с малко недоверие. Просто е въпрос на вкус, както за многото непознати ястия, които навлизат в кухнята ни !:)
      Ще се радвам, ако я направиш и още повече - ако ви хареса:)
      Прегръдки!

      Изтриване
  5. Хареса ми рецептата ,Тили ! А кнедлите (без пържене ) ми напомнят тукашните ньоки . А пръжчици как обичамммм .....ама ,нали внимавам заради пусти холестерол та отдавна не съм хапвала :) !
    Чао ,Тили и хубав ,мързелив неделен следобед :) !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Харесвам и ньоки, но не съм правила скоро. А холестеролът не е само от пръжчиците :)
      Приятна неделна вечер, Ив!

      Изтриване
  6. Абе знам си аз, че ти ще ме научиш на нещо нново и вкусно;) Идеята много ми допада. И ще я опитам.
    Хубава седмица, Тилия!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Марта,ще е удоволствие за мен, ако съм полезна!
      Спокойна вечер и успешна седмица!

      Изтриване
  7. Много интересно и зимно с кисело зеленцеее :)Хм страхотно е и този загра по картофените кнедли. Ще се пробва :)

    Хубава седмица!!

    ОтговорИзтриване
  8. Кнедли никога не съм яла-виж пръжки обичам и с кисело зеле-мноооого вкусно.
    Хубав ден,Тили!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Живе, никога не е късно да се опита :)))
      Приятна вечер!

      Изтриване
  9. Оооо,че вкусно ухае тук,Тили,особено тези джъзнатите с този златист тен са неустоими!Хубав ден!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Роси! И ние тях ги предпочитаме :)
      Лека вечер!

      Изтриване
  10. naistina uhae vkusno. trjabva da opitam. ne sam opitvala dosega. hubava vecher

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. design elements, много се надявам да ви допаднат!
      Поздрави и приятна вечер!

      Изтриване